- Rozmiar tekstu
- Kontrast
Propozycje zabaw z dziećmi :)
ZABAWY ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE JĘZYKOWE
- Sylaby i dźwięki.
Zaczynamy zabawy od przeliczana wyrazów w zdaniu. Najpierw rodzic liczy, później wspólnie, na końcu dziecko samodzielnie. Zdania typu: Ola lubi rysować. Starsze dzieci (4,5-latki) przechodzą do zabaw z sylabami. Rodzic wymawia słowa sylabami, następnie dziecko mówi jaki to wyraz, wyklaskuje go, wystukuje na bębenku lub stoliku, uderzając stopą o podłogę. Starsze dzieci samodzielnie dzielą wyrazy na sylaby, wyszukują wyrazów na podaną sylabę, przeliczają liczbę sylab w wyrazie.
- Głoski.
Zadanie polega na wymyśleniu jak największej liczby słów zaczynających się na głoskę wypowiedzianą przez rodzica. Zalecamy zaczynanie od prostych wyrazów: osa, dom, kot, las; dalej woda, tama, most; coraz dłuższe gdy dziecko zaczyna sobie z tym radzić. Część 5-latków może robić to zadanie na czas, chodzi o dzieci które dobrze radzą sobie z głoskowaniem. Starszym przedszkolakom można pokazać literę odpowiadającą danej głosce, później dziecko układa kształt litery z klocków, kawałków papieru (przy okazji ćwiczy umiejętność darcia papieru), może wykleić literę na kartce, ulepić z plasteliny itp.
- Bajka
Układanie bajki. Uczestnicy tworzą wspólną bajkę. Zabawę zaczyna rodzic. Dziecko dopowiada kolejne fragmenty, np. siedząc w kręgu. Później dziecko może zrobić ilustrację do wymyślonej historii, ewentualnie rodzic robi krótkie obrazki a dziecko układa z nich historyjkę obrazkową.
- Dyskusja.
Zadaniem dziecka jest przekonanie rodzeństwa, rodziców do jedzenia np. warzyw i owoców, sprzątania pokoju, ćwiczeń ruchowych itp. Nauka logicznego myślenia, tworzenia argumentów, budowania zdań.
- Powtarzanie zdań.
Rodzic mówi zdanie, np. Pada deszcz., Kwiaty rosną. Ola rysuje. Dziecko powtarza. Następnie rozwija je, dodając kolejne wyrazy: Na dworze pada deszcz. Na dworze pada mały deszcz. Na dworze pada mały, wiosenny deszcz.
- Inne propozycje:
Wspólne zabawy typu: rymowanki; zagadki o przedmiotach lub zjawiskach, detektyw – zgadnij o kim mówię?; kalambury rysowane lub pantomima; czytanie i rozmowa o tekście; budowa zdań w odpowiedzi na pytania.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
- Zgaduj-zgadula
Zagraj z dzieckiem w prostą grę. Pozwól dziecku trzymać w dłoniach od 2 do 10 przedmiotów i potrząsać nimi (monety, guziki lub inne małe przedmioty, które przy potrząsaniu powodują hałas). Potrząsając nimi dziecko powie: „Zgadnij, ile ich mam!” Trzeba zgadnąć, iloma przedmiotami dziecko potrząsa (sądząc po odgłosie). Następnie Ty potrząsaj przedmiotami, a dziecko niech zgaduje. Po każdej zgadywance sprawdź, ile było przedmiotów licząc je.
- Matematyczne wyliczanki:
Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)
Kapusta i ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy)
Marchewka, pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3)
Kalarepka i mak – za uszy 2 razy się złap.
- Zabawa „Masażyk na poprawienie nastroju” (zabawa włoska w opracowaniu M. Bogdanowicz).
Rodzice z dziećmi siadają jedno za drugim i wykonują palcami na plecach partnera czynności jakie wykonuje się przy pieczeniu pizzy:
sypiemy mąkę – przebiera opuszkami palców obu dłoni na plecach partnera,
zgarniamy ja – brzegami obu dłoni wykonuje na plecach ruchy zgarniające,
lejemy oliwę – rysuje palcem falistą linię, począwszy od karku, aż do dolnej części pleców
dodajemy szczyptę soli, no może dwie, trzy – lekko, kilka razy, szczypie w plecy
wyrabiamy ciasto – lekko ugniata plecy
wałkujemy – porusza dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół pleców,
wygładzamy placek – głaszcze plecy
na wierzchy kładziemy pomidory – delikatnie stuka w plecy dłońmi złożonymi w miseczki,
krążki cebuli, oliwki – naciska palcem w kilku miejscach
posypujemy serem i… – szybko muska po plecach opuszkami palców obu dłoni
buch! do pieca! – przytula się do pleców dziecka,
wyjmujemy i kroimy dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla dziadka… –
naśladuje krojenie, przesuwając po plecach brzegiem dłoni
dla ciebie…, dla… – dziecko wymyśla, dla kogo będą jeszcze kawałki pizzy,
a teraz polewamy keczupem – kreśli palcem linię z pętlami
i… zjadamy, mniam, mniam, mniam – naśladuje gryzienie, chwytając plecy dłońmi.
- Układanie rytmów .
Rodzic układa, wskazując ułożone elementy rytmicznie mówi:
widelec, talerzyk, łyżka, widelec, … (dz. układa dalej)
Ułóżcie podobny rytm wykorzystując np. zabawki, warzywa, owoce, kubeczki i inne dostępne dzieciom przedmioty.
ZABAWY WSPIERAJĄCE INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ
- Poszukiwacze skarbów.
Do miski z suchą kaszą lub ryżem wrzucamy kilka drobnych zabawek (figurki, dinozaury, samochody). Zadaniem dziecka jest odnalezienie i wyłowienie ukrytych elementów. Zabawę można przeprowadzić również bez użycia zmysłu wzroku: dziecko z zakrytymi oczami może odgadywać jaką figurkę znalazło.
- Malowanie palcami.
Zabawa sprzyjająca rozwijaniu receptorów dotykowych. Malować można zarówno po kartce jak i po folii lub kartonie, pudełku. Mogą być to konkretne kształty (np. figury geometryczne) lub obrazki według pomysłu dziecka. Podczas zabawy utrwalać można umiejętności nazywania i różnicowania kolorów, przeliczenie (np. postawionych palcem kropek), porównywanie zbiorów (których kropek jest więcej lub mniej), odwzorowywanie obrazków i wzorów pokazanych dziecku.
- Domowy tor przeszkód.
Zabawa wspomagająca rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej, zwinności i sprawności dziecka. W przygotowaniu toru przeszkód wykorzystać można np.: krzesła, poduszki, koce, stoliki, włóczkę, piłki (np. rzucanie do celu). W zabawie dziecko może uczyć się: biegać, skakać, turlać, pełzać, celować, przechodzić pod przeszkodami lub je omijać, chodzić tyłem.
- Naśladowanie chodu zwierząt.
Zabawa naśladowcza rozwijająca wyobraźnie dziecka, jego zwinność i koordynację ruchową, np. Poruszaj się jak: żaba, bocian, wąż, kot, pies, ślimak, wróbel, kaczka, kura, pingwin, itd.
- Zabawy w masach plastycznych.
Zabawy bardzo lubiane przez dzieci, sprzyjające szczególnie w rozwoju bodźców dotykowych, koncentracji oraz usprawnianiu rąk. Mogą to być masy sypkie: piasek, ryż, kasza, makaron oraz różnego rodzaju masy: ciastolina, plastelina, masa solna, masa papierowa, masa z pianki do golenia itp.
Przepis na masę solną:
- dwie porcje mąki;
- dwie porcje soli;
- jedna porcja wody.
Sól i mąkę mieszamy, dodajemy stopniowo wodę aż do uzyskania plastycznej masy.
Po wykonaniu ozdób, masę solną suszymy w piekarniku lub pozostawiamy do wyschnięcia samoistnie.
Przepis na domową ciastolinę:
- 2 szklanki mąki;
- 1 szklanka soli;
- 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia;
- 2 łyżki oleju;
- 1 szklana wrzątku;
- wybrane barwniki spożywcze.
Mieszamy wszystkie składniki suche i olej, na końcu dodajemy wrzątek. Ugniatamy na początku łyżką, a potem gdy się schłodzi, dłońmi. Na końcu dodajemy po rozdzieleniu masy barwniki spożywcze. Masą można bawić się wielokrotnie, przechowujemy ją w lodówce w szczelnie zamkniętym pojemniku.
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE POPRAWIAJĄCE SPRAWNOŚĆ JĘZYKA I WARG ORAZ ĆWICZENIA ODDECHOWE UŁATWIAJĄCE UZYSKANIE PRAWIDŁOWEJ WYMOWY:
- Ćwiczenia oddechowe:
Dmuchanie na różne rzeczy, które są dostępne w domu, takie jak:
chorągiewki, wiatraczki, dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą, dmuchanie na kaszę, ryż itp. przez słomkę, możemy przenosić skrawki papieru, waty
za pomocą słomki w inne miejsce.
- Ćwiczenia języka:
Liczenie dolnych ząbków czubkiem języka, „czyszczenie” dolnych ząbków językiem po wewnętrznej stronie, zlizywanie czubkiem języka dżemu lub kremu czekoladowego z dolnych dziąseł lub dolnej wargi.
- Ćwiczenia warg:
Rozciąganie warg w uśmiechu i wymawianie głoski „i” , naprzemienny uśmiech
z pokazywaniem zębów i ponowne z zasłoniętymi zębami, wydawanie odgłosów
z rozciągniętymi ustami np.:
Kozy (meee, mee), barana (bee, bee), kurczątka (piii, piii), śmiechu ( hii, hii). Naprzemienne wymawianie naprzemienne samogłosek: „i” (rozciągamy usta) z głoską „u” (ściąganie ust), „e” – „o”.
WIOSENNE PROPOZYCJE ZABAW PLASTYCZNYCH DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Malowanie na gazie. (PRZEDWIOŚNIE)
POTRZEBNE MATERIAŁY:
- Biała kartka papieru technicznego , brystolu A4
- Gaza
- Klej CR
- Farby plakatowe, tempera lub akwarele
WYKONANIE:
Arkusz brystolu malujemy rozcieńczonym do konsystencji mleka klejem CR i oklejamy gazą higieniczną, dbając o bardzo dokładne naciągnięcie materiału i solidne podklejenie. Po wyschnięciu tak przygotowanego podkładu malujemy plakatówkami, temperami lub akwarelami.
Zwracamy dzieciom uwagę, że stosujemy tu (w przypadku gęstej farby) więcej wody. Ciekawe efekty możemy uzyskać oddając uroki dżdżystej, deszczowej i wietrznej pogody jaka towarzyszy przedwiośniu.
Do wykonania podkładu można wykorzystać także piasek, cukier, sól, kaszę manną.
„WIOSENNE KWIATY”.
Malowanie, opryskiwanie szczoteczką do zębów. (PRZEDWIOŚNIE)
POTRZEBNE MATERIAŁY:
- Biała kartka papieru technicznego , brystolu A3
- Szczoteczki do zębów
- Farby plakatowe
- Kolorowe markery, flamastry, kredki
- Kolorowe papiery (wg inwencji twórczej)
WYKONANIE:
Wyciąć kształt np. domu z kartonu technicznego, opryskać niebo farbą niebieską, natomiast brązową - ziemię. Markerami obrysować dom, można ozdobić kolorowymi flamastrami, kolorowymi papierami. Szczoteczką do zębów domalować trawę, drzewa, słońce, chmury, wiatr itp.
Zwracamy uwagę dzieci, że włosie szczoteczki powinno nadawać kierunek pociągnięć, ciekawą fakturę oraz sposoby malowania szczoteczka poprzez rozcieranie, stukanie, pryskanie, malowanie końcem szczoteczki.
„WIOSNA BUJA W OBŁOKACH”